Inilah Ujung Tembok Cina Yang Jarang Kita Ketahui


Tembok Besar China adalah salah satu daripada 7 keajaiban senibina dunia .. Namanya terkenal di seluruh dunia, dan menjadi lokasi wisa yang wajib bagi yang mengunjugi China .. Tetapi apakah anda tahu dimanakah terletaknya ujung Tembok China?
Tembok Besar yang kita lihat hari ini ialah hasil pembangunan Dinasti Ming .. Bagian dalam tembok berisi tanah yang bercampur dengan batu-batan .. Bagian atasnya dibuat jalan utama untuk pasukan berkuda Negeri China .. Ia lebih kukuh dan tahan lebih lama .. Fungsi utama tembok ini ialah untuk menahan serangan musuh dari utara ..
Tembok ini memanjang lebih dari 20,000 kilometer, membelah dataran luas dan gunung-ganang China ..
Selain Top Lake di sebelah barat, hujung lainnya terletak di Shanhaiguan .. Berada di timur China, Shanhaiguan dijuluki sebagai Old Dragon `s Head atau disebut juga Laolongtou .. Ujungnya terapung di permukaan Laut Bohai .. Tempat ini juga menjadi destinasi wisata kerana di atasnya terdapat menara pemantau dan sebuah kuil ..

Shanhaiguan atau Shanhai Pass terletak dekat Bandar Qinhunangdao, 300 kilometer sebelah timur Beijing .. Shanhai Pass memanjang 5 kilometer, bermuara terus ke laut Bohai ..












0 Komentar untuk "Inilah Ujung Tembok Cina Yang Jarang Kita Ketahui"

Back To Top